wtorek, 21 czerwca 2011

Żeby mieć pojęcie o niektórych pojęciach

Tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z aparatem ortodontycznym, bądź innych, którzy wstydzili się zapytać ortodontki lub po prostu pewne informacje im umknęły podczas wizyt, odsyłam do zamieszczonego niżej minisłowniczka pojęć, związanych z aparatem ortodontycznym. Mam nadzieję, że informacje w nim zamieszczone będą przydatne.


PANTOMOGRAM (zdjęcie pantomograficzne, ortopantomogram) - jest to zdjęcie rentgenowskie szczęki i żuchwy

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że wykonuje się je następująco: lekarz zakłada nam narzutkę ochronną, następnie stajemy przodem do tzw. ortopantomogramu, trzymamy rękoma takie klameczki, tak, jakbyśmy trzymali kierownik roweru, tylko bliżej ciała, zęby musimy zacisnąć na ustniku i stać bez ruchu, gdy wokół nas kręci się górna część tego urządzenia. U lekarza, u którego ja byłam maszyna ta wydawała jeszcze podczas robienia zdjęcia zabawną melodyjkę, co nie ułatwiało mi zadania, ale nie trwało to długo, więc udało mi się powstrzymać rozbawienie. Trzeba jeszcze pamiętać, że przed wykonaniem zdjęcia nie można mieć żadnych kolczyków w uszach, nosie, brwi ani na języku, łańcuszka na szyi też nie. Wszystkie metalowe części w okolicy głowy trzeba zdjąć. Koszt takiego zdjęcia, wiadomo, wszędzie jest różny, ja za swoje płaciłam 80zł, jednak wiem, że można zrobić je taniej, od 60zł.

Poniżej zamieszczam filmik, dla tych, którym mój opis nie wystarczył i chcieliby zobaczyć na własne oczy jak wygląda robienie zdjęcia pantomograficznego:




WYCISKI - są to "odlewy" naszego uzębienia, które lekarz wykonuje przy pomocy łyżek wyciskowych, na które nakłada specjalną masę, następnie wkłada je do ust pacjenta, pojedynczo, dociska do zębów, a po chwili wyciąga zastygłą masę.

Wyciski nie są bolesne. W trakcie trzymania w ustach łyżek wyciskowych mogą one nieprzyjemnie naciskać na policzki od środka, ale da się wytrzymać. Wyciski, w przypadku aparatu stałego, wbrew ogólnemu przekonaniu wśród początkujących, nie są po to aby na ich podstawie "zrobić aparat", ale po to aby lekarz mógł obserwować, porównywać w trakcie leczenia zmiany w uzębieniu i odpowiednio zaplanować leczenie. Wykonuje się je przed i po leczeniu. Średni koszt wycisków to 80zł.


ZDJĘCIE TELE RTG (teleboczne głowy, cefalometryczne) - zdjęcie radiologiczne służące do oceny tego jak ułożone są zęby i jak wzajemnie na siebie oddziałują. Jest też potrzebne lekarzowi do analizy rysów twarzy z profilu w przypadku gdy, np. wada zgryzu jest powodem asymetrii twarzy.

Tego zdjęcia nie miałam jeszcze robionego, ale chętnie podzielę się "wrażeniami" po, za kilka dni :)

LIGATURY (gumki) - są to elastyczne elementy zakładane na zamki w przypadku aparatu stałego, prócz bezligaturowego. Mają za zadanie wywierać nacisk i przytrzymywać drucik, łuk w aparacie. Są ich różne kolory, co miesiąc powinny być wymieniane przez ortodontę. Przykład wyglądu aparatu stałego z ligaturkami:



SEPARATORY - gumeczki, wkładane przez ortodontę między zęby, zazwyczaj piątkę a szóstkę, które wykorzystuje się do odsunięcia od siebie zębów po to, aby zrobić miejsce na założenie pierścienia.

Podobno w większości przypadków jest to najgorszy element leczenia, najboleśniejszy, jednak nieunikniony u tych, którzy mają mieć założone pierścienie, chyba, że są u nich duże przerwy między ostatnimi zębami. Separatory zazwyczaj zakłada się tydzień przed założeniem aparatu. Ja na swoje czekam do 15 lipca, do godz. 17 :) boję się bólu, bo mam dość duże stłoczenie zębów, ale mam nadzieję, że obejdzie się bez proszków przeciwbólowych.


Inne pojęcia postaram się dodawać wraz z doświadczaniem kolejnych etapów leczenia, tak aby móc dodać do nich swoje odczucia z nimi związane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz